Löpning, jogging, springträning – kalla det vad du vill men vilket ord man än använder så backar många när de hör någon prata om att springa. Denna form av motion har kommit att associeras med något väldigt svårt och påfrestande för kroppen och det finns till och med människor som inte vill börja då de tror att man får rynkor av det. Sanningen är dock en helt annan; man behöver inte bli maratonlöpare för att bli en riktigt duktig joggare och hälsobonusarna är så många, både fysiskt och psykiskt, att det är synd och skam att inte ge sig ut i löpspåret. Idag kan man dessutom få enorm hjälp av teknologin och medan man funderar över vilka lån som bäst passar till företag kan man samtidigt komma i toppform då det har visat sig att man till och med tänker bättre om man springer regelbundet.

Appar

Olika löpare har olika favoriter och bland de främsta på marknaden idag är till exempel Runkeeper, en app som mäter hur mycket och hur länge man tränar, Fitbit, som gör ett liknande jobb, liksom enkla stegräknare som helt enkelt räknar antalet steg man tagit och ibland även avstånd. Ju mer invecklad appen är desto mer extrainformation kan man få, som hur många kalorier man bränner och konsumerar, hur väl man sover och om man dricker tillräckligt med vatten.

Det finns dock andra appar som gör det hela lite roligare och som har mycket väl utvecklade planer som kan få nybörjarlöparen att få in ett bra träningsschema. En sådan är Zombies, run! där man inte behöver ha på sig en speciell klocka eller mätare som i fallet med de ovan nämnda apparna, utan det räcker med den egna mobilen. Här förs man in i en värld, vår värld, efter den stora zombieapokalypsen, och din roll är att vara Runner 5 som får olika uppdrag för att hjälpa överlevarna med proviant och mediciner, liksom att ta reda på varför zombiekatastrofen inträffat.

Denna app kan ställas in på många olika sätt och man kan bland annat välja på olika träningsscheman för att lyckas klara av de första 5km eller till och med flera mil. Medan man springer kan man också lyssna på sin favoritmusik, vilken avbryts då och då av att handlingen förs vidare. Man bestämmer själv om målsättningen är i avstånd eller tid och på slutet av varje rutt kan man se hur snabbt man sprang och vilka låtar man presterar bäst med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *